Budowa wschodniej obwodnicy miasta Brzozowa – w ciągu drogi wojewódzkiej nr 886 Domaradz – Brzozów – Sanok
22 października 2014 roku została wbita pierwsza symboliczna łopata pod budowę wschodniej obwodnicy Brzozowa, a już 19 listopada br. (po niewiele ponad roku realizacji, bardzo krótkim jak dla tego typu inwestycji terminie) pierwsi kierowcy będą mogli przejechać nową, komfortową, kompleksowo wyposażoną drogą. Koszt realizacji tej długo wyczekiwanej, szczególnie przez mieszkańców Brzozowa, inwestycji to blisko 71,8 miliona złotych. Projekt realizowany jest z wykorzystaniem mechanizmu elastyczności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 – inwestycja zostanie sfinansowana z oszczędności powstałych po rozliczeniu RPO WP na lata 2007 – 2013.
Wykonawca: Konsorcjum firm w składzie: Lider – Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów
Sp. z o.o., Partner – Polbud Pomorze Sp. z o.o., Partner – Most Sp. z o.o.
Droga wojewódzka nr 886 stanowi bardzo ważne połączenie Rzeszowa z południowo – wschodnią częścią województwa podkarpackiego, a zarazem jest podstawowym szlakiem prowadzącym w ważny obszar turystyczny jakim są Bieszczady. Obwodnica pozwoli zatem nie tylko odciążyć zatłoczone komunikacyjnie miasto Brzozów, ale będzie również pełnić ważną funkcję tranzytową i turystyczną.
Stworzenie nowego korytarza komunikacyjnego ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno – gospodarczego regionu, a w szczególności dla powiatu brzozowskiego.
Przez teren powiatu przebiegają ważne szlaki komunikacyjne: w kierunku przejść granicznych
z Ukrainą (Krościenko) i Słowacją (Radoszyce, Barwinek), a także trasy wiodące w Bieszczady, Beskid Niski i Pogórze Przemyskie.
Na budowie obwodnicy, omijającej zatłoczone centrum miasta, skorzystają nie tylko mieszkańcyi przedsiębiorcy z terenu gminy Brzozów. Znaczącą poprawę w zakresie bezpieczeństwa, płynności i komfortu ruchu odczują również przedsiębiorcy i turyści z pozostałych części regionu, a nawet Polski, przemieszczający się tranzytowo przez obszar gminy. Przyniesie ona przede wszystkim olbrzymie oszczędności w zakresie kosztów eksploatacji pojazdów oraz oszczędności czasu w przejazdach pasażerskich i towarowych.
Poniżej kilka krótki wywiad z Panią Ewą Sudoł-Sikora, Specjalista ds. Informacji Publicznej Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich
Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich (Województwo Podkarpackie) musiał(o) wypłacić odszkodowania za ponad 270 działek, przez które przebiega nowa obwodnica. Czy nie doprowadzało to do konfliktów z właścicielami tych działek?
Jak każda nowa inwestycja, również ta, budziła pewne obawy mieszkańców Brzozowa, szczególnie właścicieli działek przeznaczonych pod budowę drogi. Na etapie uzyskiwania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej pojawiły się odwołania.
Należy jednak podkreślić, że w przypadku obwodnicy Brzozowa możemy mówić o dużej akceptowalności społecznej. Przemawia za tym fakt ogólnego zadowolenia z wysokości wypłaconych odszkodowań – pojedyncze przypadki odwołań od decyzji odszkodowawczych, co więcej,żadne z nich nie dotyczyło wyburzonych 20 budynków mieszkalnych.
Jakie były największe trudności, z jakimi spotkali się Państwo podczas prac?
Roboty prowadzone były w trudnych warunkach gruntowych, co wymusiło zastosowanie dodatkowych umocnień w postaci pali i kolumn. Przy wykonywaniu wspomnianych wzmocnień gruntu Wykonawca prowadził monitoring drgań, ze względu na bardzo bliską zabudowę.
Co zostało poczynione, aby mieszkańcy budynków znajdujących się tuż przy rondzie w Humniskach nie byli narażeni na nadmierny hałas? I w jaki sposób zadbano o bezpieczeństwo?
Obwodnica została wykonana zgodnie ze sztuką budowlaną i wszelkimi przepisami szczegółowymi, zarówno
w zakresie samej budowy drogi jak i wprowadzonej organizacji ruchu.
W celu zabezpieczenia przed nadmiernym hałasem mieszkańców m.in. Humnisk, w okolicach jednego z rond, zastosowane zostały ekrany akustyczne.
Obowiązek budowy m.in. ekranów dźwiękochłonnych nakłada Decyzja Środowiskowa. Ona też wskazuje konkretne lokalizacje wspomnianych urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Dodatkowo organizacja ruchu na obwodnicy została opracowana tak, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom drogi, zarówno kierowcom, jak i pieszym czy rowerzystom.
Zakres inwestycji
budowa wschodniej obwodnicy miasta Brzozowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 886 Domaradz – Brzozów – Sanok wraz z:
– budową mostów (2 obiekty: nad potokiem Sietnica oraz nad rzeką Stobnica), wiaduktów
(3 wiadukty w tym jeden przejazd gospodarczy zintegrowany z przejściem dla zwierząt), przepustów
-niezbędną budową/przebudową skrzyżowań z drogami bocznymi
-przebudową dróg lokalnych
-budową dróg wewnętrznych do obsługi przyległego terenu
-budową chodników, ciągów rowerowych i pieszo – rowerowych
– budową urządzeń bezpieczeństwa ruchu
– budową ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych
– budową oświetlenia drogowego
-budową/przebudową bądź zabezpieczeniem urządzeń infrastruktury technicznej kolidujących z budowaną
drogą.
Parametry techniczne drogi:
– klasa drogi: G
– nośność nawierzchni: 100 kN/oś
– jezdnia: 7 m (2 pasy ruchu po 3,5 m)
– pobocza: bitumiczne (obustronne 1,25 m), gruntowe (obustronne 0,75 m)
– kategoria ruchu: KR4