Sala z piłkarzykami i grami wideo czy niewielki pokój z ekspresem do kawy? Pomysłów na zagospodarowanie pomieszczeń socjalnych jest tyle, ile przedsiębiorstw. Podpowiadamy, jak zaaranżować je w sposób wygodny i atrakcyjny dla pracowników.
Choć kreatywnymi pokojami służącymi do celów innych niż praca chwalą się w ogłoszeniach o pracy przede wszystkim ogromne korporacje, to jednak obowiązek urządzenia pomieszczeń „higieniczno-sanitarnych” dotyczy wszystkich pracodawców. Podstawą jest tu Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 roku. W przypadku małych firm koncentrujących się na pracy biurowej będą to najczęściej toalety, szatnie, jadalnie lub aneksy kuchenne oraz pokoje do wypoczynku.
Aneks kuchenny w małej firmie
Na każdym przedsiębiorcy spoczywa prawny obowiązek zapewnienia osobom zatrudnionym wody pitnej lub innych napojów (najczęściej kawy i herbaty). Konieczność założenia „pełnowymiarowej” jadalni dotyczy tylko firm, w których na jednej zmianie pracuje ponad 20 osób i nie wykonują one jedynie czynności biurowo-administracyjnych. Stąd też rozwiązaniem wybieranych przez właścicieli małych firm jest najczęściej stworzenie aneksu kuchennego. Sposób jego aranżacji w dużej mierze zależy od tego, ilu pracowników będzie z niego korzystać i jakim pomieszczeniem dysponujemy.
Co musi znajdować się w takim aneksie? Minimum wyposażenia to wygodny blat, zlew z ciepłą i zimną wodą, czajnik bądź ekspres do kawy oraz lodówka pracownicza. Przydadzą się stoły barowe, krzesła, fotele i szafki. Przy stole powinno znaleźć się miejsce dla co najmniej kilkorga osób. Jeśli dysponujemy niewielkim pomieszczeniem lub aneks wygospodarowaliśmy jako część open space, możemy pomyśleć o rozkładanych stolikach bądź blatach. Dobrym rozwiązaniem są również gotowe zestawy do stołówki, dostępne w ofercie firmy AJ Produkty, które przydadzą się nawet w niedużych aneksach. Jeśli chcemy, by pracownicy w czasie przerw mogli przygotowywać sobie ciepłe posiłki, zaopatrzmy się przynajmniej w kuchenkę mikrofalową. Koniecznością jest również wygospodarowanie osobnego kosza na kuchenne odpady (najlepiej z możliwością ich sortowania). Coraz częściej w firmach pojawiają się również dystrybutory z wodą mineralną czy wyciskarki do owoców.
Strefa relaksu w niewielkim przedsiębiorstwie
Dobrze wyposażony aneks kuchenny może stać się częścią „strefy relaksu” pracowników. Jej podstawą są meble wypoczynkowe: wygodne sofy, fotele i kanapy. Warto postarać się o stoliki ze świeżą prasą, by pracownicy nie musieli korzystać z Internetu – czas przerwy powinien umożliwić odpoczynek od komputerów czy tabletów. Strefę relaksu możemy zorganizować nawet w open space, wówczas jednak musi być oddzielona od miejsc pracy co najmniej ściankami działowymi. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak wyznaczenie odrębnego pomieszczenia, dzięki czemu pracownicy będą mogli swobodnie porozumiewać się ze sobą bez obawy, że przeszkadzają komuś w wykonywaniu obowiązków.
Nowoczesne pokoje socjalne umożliwiają jednak pracownikom więcej aktywności. Oderwanie się od komputerów i zajęcie choć na chwilę czymś, co wymaga zaangażowania zupełnie innego rodzaju, może mieć zbawienny wpływ na wydajność osób pracujących umysłowo. Dlatego właśnie korporacje prześcigają się w atrakcyjnym zagospodarowaniu tych przestrzeni. Często wykorzystuje się gry zręcznościowe, takie jak rzutki, bilard czy piłkarzyki (te ostatnie są dość głośnie, więc nadają się tylko do dobrze wyciszonych pomieszczeń). Warto zadbać również o modne ostatnio gry planszowe i karciane. Wśród nich można znaleźć tytuły, który rozgrywka zamyka się w 10–20 minutach, co czyni je idealnymi sposobami spędzenia przerwy w pracy (wystrzegajmy się jednak gier bardziej czasochłonnych). Bardzo popularne jest także organizowanie kącików gier wideo, choć w przypadku osób pracujących na stałe z komputerami nie jest to najlepsze rozwiązanie.
Odpowiednio wyposażone pomieszczenia socjalne to kwestia nie tylko dobrych relacji pracownikami, ale również istotny element kreowania marki. Nawet w małej firmie można zaprojektować je w atrakcyjny sposób.